ويژگيها و کاربردهاي لوله پنج لايه PEX – AL – PEX

مهم ترين ويژگي لوله هاي پکس آلپکس ساختار پنج لايه آن است. اين لوله ها با استفاده از آخرين فناوري روز و تلفيق فلز و پليمر علاوه بر بهره گيري از مزاياي لوله هاي فلزي و پليمري ، معايب اين لوله ها و مشکلات ناشي از کارکرد نامطلوب آنها ندارد.

پکس pex به کار رفته در لايه هاي خارجي و داخلي لوله هاي پنج لايه درخواصي مانند مقاومت در برابر خوردگي، رسوب، پوسيدگي، جلوگيري از افت فشار، خواصي مانند عدم نفوذپذيري اکسيژن و کاهش انبساط طولي را به برتري اين محصول نسبت به ساير لوله ها افزوده است.

تکنولوژي برتر و تلفيق هوشمندانه آلومينيوم آلياژي با پليمر PEX، لوله اي با توان تحمل دماي ۹۰C در مدت ۵۰ سال در فشار ۱۰BARبراي همگان به ارمغان آورده است.

پليمر PEX

پلي اتيلن (PE) يکي از پرمصرف ترين مواد ترموپلاست در جهان است که داراي خواص برجسته اي مانند: عايق الکتريکي، خاصيت فيلم شدن و مقاومت شيميايي مي باشد. همچنين اين پليمر ضعفهايي از جمله عدم مقاومت در مقابل حلالها در دماي بالا، ترک زايي تنشي (در مواردي که سطح پليمر با مايع تماس داشته باشد) را به همراه دارد.

دانشمندان براي رفع اين ضعف از عمليات مشبک سازي (CROSSLINKING) طي چندين مرحله فرآيندهاي پيچيده شيميايي بهره جسته اند. اين فرآيند، مقاومت پليمر مشبک شده (PEX) را در مقابل فشار و دماي بالا افزايش داده و تاثير زيادي نيز بر افزايش مقاومت شيميايي آن دارد.

ساير مزاياي اين پليمر عبارتند از:

• مقاومت بالا در برابر فشار و دما

• انتقال ناچيز صدا

• مقاومت در برابر رسوب گذاري و سايش

• مقاومت شيميايي بالا

• انعطاق پذيري بالا

• عدم عبور نور و نفوذ اکسيژن

فناوري روز دنيا :

فناوري هاي قديمي هر يک مزايا و معايب خودشان را دارند و هيچکدام به تنهايي کامل نيستند. تلفيق هوشمندانه فلز و پليمر در لوله پنج لايه آخرين دستاورد جهان صنعت در ساخت لوله هاي بادوام و مطمئن مي باشد. طول عمر بالا همراه با تحمل دماي ۹۰Cبصورت مداوم با ضريب انبساط طولي ناچيز در حد فلز، يک سيستم لوله کشي بدون عيب و نقص را در اختيار همگان قرار ميدهد.

کاربرد لوله هاي پنج لايه :

لوله پنج لايه (PEX – AL – PEX) به جهت ساختار ويژه پليمري و خواص فيزيکي و مکانيکي خود، براي مصارف گوناگون و حداکثر دماي ۹۰Cقابل کاربرد است. اين لوله ها که بر اساس استاندارد ASTM F-1281 توليد مي گردند براي مصارف زير پيشنهاد مي گردند:

مصارف آبرساني و آشاميدني:لوله پنج لايهجهت استفاده در انتقال آب آشاميدني براي مصارف آب سرد و گرم کاملا مطمئن بوده و طبق تاييديه اخذ شده از موسسه WRC-NSF انگلستان تطابق کامل با استاندارد بهداشتي BS6920 و همچنين براساس تائيديه موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران با استاندارد DVGW-W542 مطابقت دارد.

کابرد در صنايع پزشکي و بهداشتي:  از اينلوله هاي پنج لايه در صنايع پزشکي نظير انتقال گاز طبي و سيستمهاي دياليز و استفاده و … استفاده مي شود همچنين اين لوله در صنايع غذايي، دارويي و اغلب مواد شيميايي که در آن از دماي کمتر از ۹۰C استفاده مي گردد، کاربرد دارد.

کاربرد صنعتي:  در کارخانه هاي توليد مواد شيميايي که لوله هاي فولادي کارايي لازم را ندارند از اين نوع لوله استفاده مي گردد. همچنين در صنايعي نظير نفت، گاز، پتروشيمي، کشتي سازي، ماشين سازي و … مورد استفاده قرار مي گيرد.

کابرد در سيستمهاي حرارتي و برودتي:  به علت توانايي مطلوب اين لوله در مقابل فشار و ترک خوردگي، در فن کوئل، سردخانه، سيستم هاي مولد سرما و نيز سيستم هاي سرمايش از کف و … استفاده مي گردد. اين لوله به علت کارکرد بلند مدت در دماي ۹۰C در سيستم هاي رادياتور و همچنين به دليل ضريب انتقال حرارت مناسب در سيستم گرمايش از کف مورد استفاده قرار مي گيرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس بگیرید